De toekomst van marketing is online

capsicum, peper, paprika, pepper, vruchtgroente, groente, groenten, vegetables, groenteteelt, vegetable growth, kassen, greenhouse, hortileads, horticulture, tuinbouw, glastuinbouw, marketing, tuinbouwmarketing, publishing, online, mobiel, mobile, social media, content, seo, e-mail

‘Duh…’ zult u misschien na het lezen van deze kop zeggen. Maar hoeveel bedrijven geloven nog steeds ‘heilig’ in de kracht van adverteren in gedrukte media, beurzen en persoonlijke verkoop? En doen het web er een beetje bij?

Natuurlijk, ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft inmiddels een website, een Twitter-account, een filmpje op YouTube en wellicht een Facebook-pagina. Maar levert het ook wat op? Of doen we op het web alleen maar mee, omdat ‘de concurrent er ook staat’?

Feit is dat de klant – waar deze ook in de keten mag zitten – steeds vaker online te vinden is. En dat het koopproces – van oriëntatie tot en met after sales – misschien niet meer begint bij uw advertentie, brochure, verkoper of collega, maar online. Waarschijnlijk heeft u al een website, maar werkt die ook mobiel? Heeft u nog nooit van html-5 of responsive design gehoord? Dan laat u kansen liggen.

Van buzz naar business

Als uw website wel klaar is voor het mobiele tijdperk dan bent u er nog niet, integendeel. U wilt immers zoveel mogelijk bezoekers naar uw website trekken. Met behulp van social media, zoekmachines of een crossmediale campagne bijvoorbeeld. Vervolgens is het zaak de buzz te converteren in business, in de vorm van informatie-aanvragen, abonnees voor uw nieuwsbrief, downloads, leads of online aankopen.

Na de eerste aankoop is het zaak uw klanten te boeien en te binden, bijvoorbeeld met een e-zine voor de iPad. Of met gratis apps die uw klanten of medewerkers efficiënter laten opereren. En zo kunnen wij nog wel even doorgaan. Waar het om draait in het internettijdperk is relevantie. Want uw concurrent is slechts een click van u verwijderd. En een goed product verkoopt zichzelf niet…

Dat is precies de reden waarom wij, Rob van Mil en Mario Bentvelsen, HortiLeads hebben opgericht. Wij geloven dat de toekomst van marketing online is. En dat die toekomst allang is begonnen. Maar dat de tuinbouw daarin achter loopt. Terwijl die zich altijd laat voorschrijven op haar innovatieve karakter. Wilt u ook de online kansen voor uw onderneming ontdekken? Wij helpen u graag verder.

Mario Bentvelsen

Tags:
, , , , , ,