Ik heb toch helemaal geen tijd voor internet!

capsicum, peper, paprika, pepper, vruchtgroente, groente, groenten, vegetables, groenteteelt, vegetable growth, kassen, greenhouse, hortileads, horticulture, tuinbouw, glastuinbouw, marketing, tuinbouwmarketing, publishing, online, mobiel, mobile, social media, content, seo, e-mail

Als tuinbouwondernemers tijdens de borrel over hun internetgebruik aan de praat raken, dan valt het me vaak op dat zij hun tijd op het internet bagatelliseren. Veel ondernemers hebben het idee dat zij daar niet zo veel mee doen (“Heb ik allemaal geen tijd voor”). Echter, de neiging om je internetgebruik kleiner voor te doen strookt niet met de cijfers die uit onderzoek naar voren komen.

Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat 78 procent van de glastuinders bedrijfsgerelateerde producten via het internet bestelt. Ten opzichte van een jaar eerder ligt dit al weer 5 procent hoger. Ook ontvangt en bekijkt 87 procent van de glastuinders vakgerelateerde e-mail nieuwsbrieven, gemiddeld 5,7 e-mails per week. Nieuwsbrieven van huidige leveranciers worden het beste gelezen (52%). Ruim 60 procent van de glastuinders heeft een smartphone, zodat zij de hele dag op internet actief (kunnen) zijn. En het percentage glastuinders dat een tablet bezit ligt al op 50 procent, wat redelijk overeenkomt met het gemiddelde in heel Nederland (53%). Daarbij gebruiken glastuinders de tablet vooral om te internetten (75%), e-mailen (32%) en het benaderen van hun sociale media accounts (23%).*

Glastuinders het meest actief op internet

Laten toeleveranciers daarom niet denken dat glastuinders achter lopen of geen behoefte hebben aan het internet. Integendeel. Van alle agrariërs zijn glastuinders het meest actief op internet. Het betekent dat zij steeds meer uren per dag in verbinding staan met internet en ook in steeds grotere mate op het internet vertrouwen als informatiebron. Zo blijkt uit hetzelfde onderzoek dat agrariërs de e-mail nieuwsbrieven van hun huidige leveranciers (93%) en van andere leveranciers (68%) niet als spam zien. Ook het feit dat zij steeds vaker en meer bedrijfsmiddelen online bestellen en betalen, toont aan dat de toeleveranciers zich wel degelijk druk moeten maken over de manier waarop zij zich via internet aan de tuinbouwondernemers presenteren. Voor je het weet ziet de glastuinder zijn eigen toeleverancier als een achterblijvertje, en gaat hij op zoek naar marktpartijen die hun zaakjes op het internet wel goed voor elkaar hebben.

Rob van Mil

*Bron/onderzoek: Mediagebruik Agrariërs door Prosu Databased Marketing.

Tags:
, , , ,