Online marketing: kosten of investering?

capsicum, peper, paprika, pepper, vruchtgroente, groente, groenten, vegetables, groenteteelt, vegetable growth, kassen, greenhouse, hortileads, horticulture, tuinbouw, glastuinbouw, marketing, tuinbouwmarketing, publishing, online, mobiel, mobile, social media, content, seo, e-mail

De gesprekken tussen managers/ondernemers met de afdeling marketing of een extern marketing- en communicatiebureau verlopen niet zelden stroef. Vaak komt dit door de vraag of uitgaven voor marketing en communicatie kosten zijn of een investering? De bedrijfsleiding ziet deze uitgaven niet zelden als kosten, terwijl marketing- en communicatieprofessionals het als een investering beschouwen. En het klopt: marketing en communicatie behoren een investering te zijn. Toch blijven het kosten als we niet aan belangrijke randvoorwaarden voldoen.

Om marketing- en communicatie-uitgaven als een investering te kunnen zien, moeten we de resultaten meten. Zonder een meting van het resultaat is het niet mogelijk om de ‘return on investment’ te bepalen. Nu is het meten van veel ‘traditionele’ marketing- en communicatiemiddelen op zijn minst lastig. Hoe bepaalt u de resultaten van een advertentiecampagne in vakbladen? Wat is het rendement van een beursstand op een vakbeurs? Ook dan is een resultaatmeting mogelijk, maar niet zo eenduidig en eenvoudig als bij online marketing en publishing.

Meten is weten

Het inzetten van online communicatiemiddelen maakt het een stuk eenvoudiger om de resultaten in kaart te brengen en te bepalen of uw euro’s het gewenste rendement opleveren. Via online communicatie kunnen we in principe elke activiteit optimaal meten. Maar meting is niet de enige randvoorwaarde. Minstens zo belangrijk is het creëren van draagvlak binnen uw bedrijf voor de inzet van deze communicatiemiddelen. We zien allemaal dat de samenleving steeds meer via het internet zijn informatie zoekt en contacten met elkaar onderhoudt. Dat betekent dat ook uw medewerkers en uw bedrijf daarbij aansluiting moeten vinden.

Een onderzoek naar uw online marketingkansen begint daarom met een interne inventarisatie. HortiLeads start altijd bij de basis; samen met u bepalen we in hoeverre uw organisatie al online actief is. Om vervolgens de strategie, de doelen en dan pas de middelen te bedenken. Als we die volgorde doorlopen, wordt ook het meten van de resultaten een integraal onderdeel van de aanpak. Is het rendement dan gegarandeerd? Nee! Maar om dan te redeneren dat marketing en communicatie een kostenpost zijn en geen investering is krom. Welke investering geeft u wel een zeker rendement. Weet u vooraf zeker dat de investering in een nieuwe productielijn voor een nieuw product wel rendeert? Of ziet u die productielijn ook als een kostenpost?

Rob van Mil

Tags:
, , , , , , , ,