Staat u al bovenaan in Google?

capsicum, peper, paprika, pepper, vruchtgroente, groente, groenten, vegetables, groenteteelt, vegetable growth, kassen, greenhouse, hortileads, horticulture, tuinbouw, glastuinbouw, marketing, tuinbouwmarketing, publishing, online, mobiel, mobile, social media, content, seo, e-mail

Een van de meest onderschatte aspecten van een website is de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google. Een website ‘leeft’ van gratis traffic. Maar dan moet uw website wel eerst gevonden worden. Dan bedoel ik niet op uw bedrijfsnaam, want dat lukt meestal wel, maar op de voor uw bedrijf relevante zoekwoorden of combinaties daarvan.

Stel: u bent een kassenbouwer. En u bent op zoek naar een potentiële klant die – waar ook ter wereld – wil investeren in een nieuwe kas. Dan is het hoogst waarschijnlijk dat een teler – op zijn pc, tablet of smartphone – in Google eerst op zoek gaat naar de kassenbouwers die hij al kent. Of naar die kassenbouwer waar zijn collega-tuinder onlangs goede ervaringen mee had.

Maar het kan ook zijn dat een teler niet op een specifieke bedrijfsnaam zoekt, maar op een meer algemene zoekterm, zoals ‘venlokas’. Eventueel voegt hij daar het woord ‘energiezuinig’ aan toe en zijn teelt, bijvoorbeeld ‘tomaten’. Tikken we dit in bij de zoekmachine van Google (‘venlokas+energiezuinig+tomaten’) dan komt daar een heel ander zoekresultaat uit. Als kassenbouwer wilt u natuurlijk graag bij de eerste tien zoekresultaten staan. Waarom? Omdat de kans dat u als eerste wordt aangeklikt groter is dan bij lagere posities. Het heeft weinig zin om verder te kijken dan pagina 3, want in de praktijk klikt niemand zo ver door.

Zoekmachine-optimalisatie

Hier komt zoekmachine-optimalisatie (SEO) om de hoek kijken. SEO zorgt ervoor dat u op de voor u belangrijke zoekwoorden en –termen gevonden wordt. In ieder geval boven uw vergelijkbare concurrenten. Zodat u meer (gratis en relevant) bezoek haalt uit organische zoekresultaten. Het alternatief is adverteren in Google Adwords of op websites waar uw doelgroep al komt (SEA). Maar dat werkt alleen voor de periode waarin u adverteert. Bovendien hebben veel bezoekers de neiging om banners te negeren.

Investeren in zoekmachine-optimalisatie is zeer winstgevend, zeker als uw directe concurrenten dat (nog) niet hebben gedaan. Een combinatie van zoekmachine-adverteren (SEA) en zoekmachine-optimalisatie (SEO) is ook mogelijk, bijvoorbeeld als u sneller onder de aandacht van uw doelgroep wilt komen. Wilt u weten of uw website goed scoort op de voor u relevante zoekwoorden of wilt u advies over de beste zoekmachinestrategie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Mario Bentvelsen

Tags:
, , , , , , , ,