Websites tuinbouwtoeleveranciers niet toekomstbestendig

hortileads, horticulture, tuinbouw, glastuinbouw, diensten, marketing, tuinbouwmarketing, publishing, online, mobiel, mobile, social media, content, seo, e-mail

Maar weinig technische toeleveranciers in de Nederlandse tuinbouw hebben een toekomstbestendige website. Zo zijn maar drie van de bijna 60 onderzochte websites responsive, waardoor ze niet optimaal werken op smartphones of tablets. Ook opvallend: slechts de helft van de onderzochte bedrijven maakt gebruik van sociale media als Twitter, YouTube of LinkedIn.

HortiLeads heeft hiervoor alle websites bekeken van de leden van de AVAG, de brancheorganisatie van de Nederlandse kassenbouw- en installatiesector. Aan de ‘look & feel’, oftewel de uitstraling van de website, hebben de meeste bedrijven voldoende aandacht besteed. Maar een moderne uitstraling is niet voldoende voor een effectieve website. Een effectieve website moet via zoekmachines vindbaar, mobiel bereikbaar, makkelijk navigeerbaar, snel scanbaar en eenvoudig deelbaar zijn. Actuele en relevante content is ook een vereiste.

Waar is de klant?

En aan de content schort het op veel websites. Geregeld zijn de ‘nieuwsberichten’ ouder dan een maand. Ook projectbeschrijvingen zijn vaak – als ze al op de site aanwezig zijn – bijzonder summier en statisch. Wel besteedt men relatief veel aandacht aan productbeschrijvingen, maar de overtuigingskracht zit toch vooral in de prestaties van een bedrijf. Slechts een enkel bedrijf laat ook de klant op hun website aan het woord.

Social media

Maar liefst de helft van de onderzochte websites maakt geen melding van het feit of het bedrijf actief is op sociale media. Dit betekent dat bezoekers de inhoud van de site, zoals nieuwsberichten of projecten, niet kunnen delen via sociale media als Twitter, YouTube of LinkedIn. En dat terwijl steeds meer mensen – zodra zij iets interessants zien – dit willen delen met hun vrienden en kennissen. Het beschikbaar stellen van tools om via sociale media informatie te delen is een kleine moeite die veel aandacht kan genereren.

iPad-unfriendly

Met de gebruiksvriendelijkheid van de meeste websites is het redelijk tot goed gesteld. De menu’s zijn op de meeste sites overzichtelijk, de laadtijd van de content is over het algemeen niet te lang. Wel maken enkele websites nog steeds gebruik van Flash, een techniek die niet wordt ondersteund op tablets en smartphones van Apple en daarom af te raden is. Ook zijn sommige websites niet te bedienen op een apparaat met een touch screen.

Multilingual

Naast een flink aantal verbeterpunten ontdekte Hortileads ook positieve elementen. Zo heeft bijna elke tuinbouwtoeleverancier de inhoud van zijn website minimaal in één, maar vaak in meerdere vreemde talen beschikbaar. Slechts negen websites zijn alleen in het Nederlands te lezen. Aandacht voor content in vreemde talen is essentieel, gezien het sterk groeiende belang van de exportmarkt voor de Nederlandse toeleveranciers.

Tags:
, , , , , ,